AMSTERDAM – Heb je je ooit afgevraagd hoe een biertje uit de hemel smaakt? TAPT Festival en de Haarlemse brouwerij Jopen mengden volgens uniek eigen recept water, graan, hop en gist, knoopten het eindresultaat aan een weerballon richting de hemelpoort.
“Ons bier is gedoopt als HEAVENLY TAPT dan moet je ook écht zo dicht mogelijk bij de hemel komen, toch?” aldus Simon Leech, mede-oprichter van TAPT. “We lanceerden figuurlijk en nu ook letterlijk het bier, gewoon omdat het kan!” The sky is the limit.
Alcohol de lucht in sturen komt niet uit de lucht vallen. In de Verenigde Staten werd de afgelopen jaren al een aantal keer een bierflesje de ruimte in gelanceerd, maar nooit eerder gebeurde het in Nederland. Hoewel een weerballon de kosmos net niet redt, bereikte de Session IPA op 40 kilometer hoogte precies de juiste hemelse plek voor het gewenste effect. Zo hoog kwam een Nederlands bierflesje nooit eerder. Het bier bevroor, maar het flesje landde in perfecte staat en temperatuur weer op aarde. Het tripje werd vastgelegd met een camera en dat leverde hemelse beelden op.
Niet voor het drinken de kerk uit
HEAVENLY TAPT is een zomers biertje vol fruitige smaken als lychee, passievrucht en andere tropische verrassingen. Met een relatief laag alcoholpercentage (4%) stijgt hij grappig genoeg dan weer níet naar je hoofd. Althans, niet zo snel.
Het bier is exclusief te proeven in een opblaasbare replica van de Jopenkerk tijdens de aankomende edities van TAPT, beginnende met Oost TAPT Festival (voorheen BierOost) op 26 mei op de Jaap Eden Baan in Amsterdam. Ook is het gerstenat vanaf nu in de echte Jopenkerk in Haarlem te krijgen.
Uit een ander vaatje tappen
“TAPT is anders dan andere bierfestivals, omdat het veel meer is dan alleen speciaalbiertjes drinken: jonge mensen (25-40 jaar) komen er voor goed eten, spelletjes, te gekke live-artiesten en dj’s: het is echt een feestje!” aldus mede-oprichter Nick de Vree. Hoewel al jaren succesvolle bierfestivals worden georganiseerd, had het concept volgens de heren vaak toch een vrij stoffig imago. Dat moest beter kunnen.
En dat hadden ze goed gezien. In 2015 startte TAPT met een eerste editie, het Amsterdamse BierWest. Zowel dit festival als opvolger BierOost zijn – onder een iets andere naam – blijvertjes, waar inmiddels in totaal ruim 3000 bezoekers per keer op af komen. Dat het recept een succes is, is duidelijk. Vorige zomer verspreidde de biervlek zich verder over het land met Utrecht TAPT, waar glazen van ruim 3200 bezoekers werden volgetapt.
Na de seizoensaftrap in Amsterdam-Oost strijkt TAPT Festival dit jaar, naast wederom een editie in Utrecht en Amsterdam-West, ook neer in Alkmaar, Arnhem en Nijmegen.