MEET LOWLANDER

Ja ja.. Bij ons begint het alweer te kriebelen hoor! ✨ 

Het festivalseizoen staat voor de deur en TAPT Festival pakt dit jaar weer groots uit. Niet alleen strijken we neer in drie nieuwe steden, maar we verwelkomen ook een paar heeerlijke nieuwe merken. En geloof ons: deze wil je niet missen ;). 

Deze week op de planning: Meet Lowlander! 🍻

🍃 Hej! Met wie heb ik het genoegen? 

“Hi! Ik ben Tom en werk inmiddels al zo’n 5,5 jaar bij Lowlander. In die tijd heb ik verschillende commerciële functies gehad, momenteel focus ik me vooral op nationale key-accounts en coach ik het sales team. Super leuk om te doen!”

🍃 Vertel, waar begint het verhaal van Lowlander? Begon het gelijk met botanisch brouwen?

“Het begon eigenlijk allemaal bij Frederik Kampman, de oprichter van Lowlander, hij is nog steeds een groot onderdeel van het bedrijf. Hij is ooit begonnen als brouwer bij een van de vier grote brouwers van Nederland. Hij vertrok naar Londen en is hier in de wereld van gin gedoken, en daarmee ook in de wereld van botanicals (fruit, kruiden en specerijen).

Het mooie aan gin is dat het distillatieproces super transparant is en makkelijk te begrijpen voor de consument. Die transparantie van gin vertaalt zich helaas niet naar bier, hier zit de magie vaak verstopt achter complexe processen. 

Dat is waar Lowlander is ontstaan, door relatief simpele bierstijlen te combineren met botanicals én een goed verhaal, maken we craft beer niet alleen lekkerder, maar ook transparanter en toegankelijker voor een breed publiek.”

🍃 Is dat ook wat jullie onderscheidt als bierbrouwerij in Nederland?

“Ook! Wij zijn de eerste brouwerij die zich volledig focust op Low & No bieren, van op het moment 4% en uiteindelijk maximaal 3,5%! Hiermee claimen we een segment en weten onze klanten en consumenten direct waarvoor ze bij ons terecht kunnen. 

Daarnaast ook uiteraard onze transparantie en duurzaamheid. Iedereen kan van onze bieren genieten, van de doorgewinterde bierkenner tot de nieuwsgierige beginner en dat met een laag alcoholpercentage en hopelijk iets minder hoofdpijn de volgende dag.”

🍃 Wat houdt dat precies in, low & No?

“Sinds januari 2025 zijn wij volledig geswitched naar laag- en non-alcoholische bieren. Wat zal betekenen dat aan het eind van het jaar al onze bieren van 5% en 6% uit het assortiment gaan.” 

Lijkt me best een spannende stap of zien jullie dat niet zo?

“Zeker een spannende stap, maar eentje waar we volledig achter staan! We werken hier al zo’n 1,5 jaar naartoe en zien de vraag naar alcoholarme en alcoholvrije bieren enorm groeien. We hebben veel onderzoek gedaan en weten dat die data onze keus onderbouwd, wij zien het als een hele positieve ontwikkeling.”

🍃 Je noemde net duurzaamheid al even. Jullie zijn ook heel bewust bezig met het teruggeven aan de planeet, hoe kiezen jullie deze projecten uit?

“Wij zijn trots lid van het  ‘1% for the planet’ initiatief, dat betekent dat we 1% van onze omzet (Ja omzet, niet te vergissen met winst!) doneren aan goede doelen. 

Elk bier heeft zo een beetje zijn eigen missie. Onze Non-alc. IPA ondersteunt bijvoorbeeld het Orange Elephant Project dat helpt bij de aankoop van meer sinaasappelplanten voor boeren in  Sri Lanka om zo de olifanten op een humane manier op afstand te houden. 

Daarnaast werken we met reststromen, waardoor ingrediënten die anders verspild zouden worden, een tweede leven krijgen in onze bieren. Het is een mooie manier om impact te maken terwijl we blijven doen waar we goed in zijn: lekker bier brouwen!”

🍃 Dit jaar mogen jullie ook shinen op TAPT, wat willen jullie hier uitstralen als merk?

“We willen nog niet álles verklappen, maar we hebben er al ontzettend veel zin in! We gaan goed inhaken op het spelelement van TAPT en bijdragen aan de gehele beleving. We gaan volop inzetten op de promotie van Low & No en zullen een heerlijk selectie aan biertjes gaan schenken. Verder moet je het maar zelf op het festival gaan ontdekken! ;)”

🍃 Stel, Lowlander zou een limited edition TAPT Festival bier maken, wat zou daar dan in  zitten?

“Super Leuke vraag! We hebben hier lekker over zitten brainstormen samen met Frederik, en we wilden wel iets bedenken wat dan zowel perfect past bij TAPT als bij Lowlander.

Wij dachten aan een ontbijt biertje, zoals een frisse Mimosa of een biertje met haver, dat een zachte en romige smaak geeft. Zo kunnen de zaterdag bezoekers lekker vroeg van start gaan! Of juist een andere optie, een anti-hangover biertje dat de bezoekers mee naar huis krijgen na een hele avond dansen.

Wie weet… Misschien wel iets leuks om serieus over na te denken! ;)”

🍃 Dat klinkt al heel goed… En welk bestaande biertje van jullie is nou echt jouw ultieme favoriet?

`Oeh, dat vind ik lastig! Ik zei altijd dat de Non-alc. Mango IPA mijn favoriet was maar nu hebben we deze ook in alcoholische variant van 3,5% en die is ook wel heel erg lekker! 

Daarnaast ben ik ook gek op een beetje pit, dus ons Ginger Beer (3,5%) is ook een topper. “Eigenlijk zoals de frisdrank ginger beer, maar zoals de naam ook zegt, echt een bier!”

🍃 Duidelijk! Ik kan nu al niet wachten om ze allemaal te proberen deze zomer, zijn er nog toffe plannen voor jullie in de toekomst?

Op dit moment ligt onze focus vooral op het communiceren van onze Low & No-transitie. Het is een enorme verandering voor ons als merk en erg belangrijk dat we het zo goed mogelijk overbrengen naar onze consument. 

Daarnaast ook CO2 positief worden!! We zijn al CO2 neutraal maar we blijven continu zoeken naar manieren om nóg duurzamer te werk te gaan en terug te geven aan onze planeet.”

Interview afgenomen door Sara – Team TAPT Festival 🥳